Kesäaamuina Pohjanmaan lakeuksilla leijailee utua. Tätä näkymää ihaillessa syntyi ajatus nimestä Utua. Kymmenen vuotta sitten lokakuussa Piia Vähäsalo perusti suomalaisesta sielunmaisemasta ammentavan laukkumerkin, jonka mukana luonto ja kotiseuturakkaus ovat kulkeneet yrityksen ensihenkäyksistä tähän päivään saakka.

Värien ja materiaalien voima

Piia Vähäsalon monivaiheinen tarina Suomen ensimmäisenä naispuolisena pelastusjohtajana ja ura, joka päättyi vaikean sairauden varjoon, sai uuden luvun hänen sisarensa pyynnöstä, kun Terhi Vähäsalo pyysi Piiaa suunnittelemaan ensimmäisen laukkumalliston Sievi Shopille.

Piian oma elämänfilosofia ja rakkaus väreihin olivat silloin ja ovat edelleen selvästi aistittavissa jokaisessa laukussa. Hän haluaa tarjota myös muille mahdollisuuden ilmaista itseään värien kautta, mikä näkyy Utuan eläväisissä mallistoissa.

Näiden vuosien aikana mallistot ovat uusiutuneet, mutta perustan muodostavat valinnat ovat pysyneet samoina: rohkeat värit ja laadukkaat, kestävät materiaalit.

Juuret Pohjanmaalla, sydän Raahessa

Utuan tarina on myös vahvasti sidoksissa Raaheen. Utuan suunnittelutyö tehdään historiallisessa Wanhassa Raahessa, Pekkatorin laidalla. Piia Vähäsalo ammentaa paitsi Raahen luonnosta ja historiasta, myös kaupungin perinteistä ja tarinoista.

Piia perusti vuonna 2017 puolisonsa Pasi Siipolan kanssa saman torin laidalle myös toisen yrityksen, Langin Kauppahuoneen, joka on purjelaiva-aikakauden hengen mukainen kahvila-ravintola ja boutique-hotelli. Sittemmin on Piian Oona-tytär siirtynyt johtamaan Langia.

 

Utuan sininen rakennus ja Langin keltainen kahvila
Utuan sininen myymälä vasemmalla ja keltainen Langin Kauppahuone oikealla. Piia ja Pasi on palkittu kahteen kertaan Viisikanta-palkinnolla rakennussuojelusta ja vanhojen rakennusten restauroinnista.

 

Suomalainen perinne ja ajaton muotoilu

Utuan suunnittelua ohjaa siis vahva yhteys suomalaiseen perinteeseen. Piian ideoimana syntyy tuotteita, jotka kantavat mukanaan pohjois-pohjalaista sielua. Tämä paikallinen yhteys on näkynyt erityisesti Saaristo- ja Klassikot-mallistoissa, joiden taustalla on alueellisia kertomuksia.

Ajattomuus on yksi Utuan avainarvoista. Laukut kestävät aikaa niin esteettisesti kuin käytännöllisesti. Ne eivät seuraa nopeasti vaihtuvia muotivirtauksia, vaan niiden tarkoitus on kestää arjessa ja juhlassa vuodesta toiseen. Tämä ajattomuus yhdistettynä kestävään valmistukseen tekee Utuasta brändin, joka panostaa pitkäikäisyyteen ja laatuun.

Yhteisöllisyys ja tarinankerronta

Utua ei ole pelkästään tuotemerkki, vaan se on myös yhteisö. Yritys on alusta lähtien halunnut luoda tuotteita, jotka kertovat tarinaa – niin valmistajansa kuin käyttäjiensäkin. Jokaisella laukulla on oma taustansa ja tarkoituksensa. Tämä tarinallisuus näkyy myös siinä, miten asiakkaat löytävät laukkunsa.

Utuan tuotteet eivät ole pelkkää materiaalia, vaan niillä on syvempi merkitys, joka yhdistää kantajansa ja Utuan arvojen mukaisen elämäntavan.

Vastuullisuus ja kestävä kehitys

Vastuullisuus on ollut Utuan toiminnan perusta alusta lähtien. Ympäristön ja ihmisten hyvinvointi ohjaavat jokaisen tuotteen suunnittelua ja valmistusta. Utua osoittaa, että kestävä kehitys ja laadukkaat, tyylikkäät nahkalaukut ja muut tuotteet voivat kulkea käsi kädessä.

Tuotteet valmistetaan kestävistä materiaaleista, kuten ruoantuotannon sivutuotteena syntyneestä naudan pintanahasta, mikä vähentää jätettä ja tekee laukuista ympäristöystävällisiä. Pipoissa ja huiveissa käytetty merinovilla on mulesing-vapaata ja osittain kierrätettyä.

Valmistus tapahtuu EU-alueella, mikä takaa reilut työolosuhteet ja asianmukaisen korvauksen kaikille prosessiin osallistuville. Laukkujen nahka käsitellään Italiassa Leather Workin Groupin kultamitaliluokitellussa tehtaassa ja ompelu tehdään perheomisteisessa ateljeessa Kreikassa, missä vaativien nahkatuotteiden valmistamisen perinne on siirtynyt sukupolvelta toiselle.

Tuotteiden pitkäikäisyys tekee niistä sekä ympäristöystävällisen että taloudellisesti järkevän valinnan, sillä laadukas tuote kestää vuosia.

Kotimaisen laukkubrändin katse tulevaisuuteen

Utuan kymmenvuotinen historia on osoitus siitä, että vastuullisuus, kestävyys ja tyylikkyys voivat kulkea käsi kädessä. Tämä kotimainen laukkubrändi jatkaa toimintaansa samoilla arvoilla kuin ensimmäisenä päivänään: kunnioitus luontoa kohtaan, huolella valitut materiaalit ja rakkaus paikallisuuteen.

Utuan tarina jatkuu, ja seuraavat kymmenen vuotta tuovat varmasti mukanaan uusia innovaatioita ja rohkeita valintoja, jotka tekevät Utuasta entistä vahvemman ja merkityksellisemmän niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

 

Utuan naiset riehakkaina.
Utuan tiimi: Marja-Kaisa, Merja, Piia, Kati ja Oona.
×