Jos meiltä suomalaisilta kysytään kannatatko kotimaisuutta ostovalinnoissasi, nyökyttelemme: "Toki, totta kai, ilman muuta!"

Vuonna 2020 Suomalaisen työn liitto toteutti tutkimuksen, joka osoitti suomalaisten halun ostaa kotimaista kasvaneen. Yritysten ahdinko koronan aikana herätti meidät ajattelemaan, mitä juuri minä yksilönä voisin tehdä, jotta nousisimme tästä kuopasta?

Ajatukset ovat siis suomalaisten yritysten puolella. Silti kotimaisten verkkokauppojen on haastavaa pärjätä valtavia kansainvälisiä jättejä vastaan.

Design from finland -logo

Kotimainen verkkokauppa

Kun ostat suomalaisesta verkkokaupasta, on kotimaisuus monella helpottavalla tavalla läsnä:

  1. Saat asioida omalla äidinkielelläsi.
  2. Jos tuote ei vastaakaan odotuksiasi, on asian selvittely, tuotteen palauttaminen ja/tai korvaaminen helpompaa.
  3. Maksaminen on turvallista. 70 % suomalaisista käyttää ostostensa maksuun omaa verkkopankkiaan.

Mitä on vastuullisuus?

Kolmannes suomalaisista ottaa hankinnoissaan huomioon vastuullisuuden. Osalle se tarkoittaa kotimaisuutta, pitkäikäisyyttä ja laatua.

Osalle vastuullisuus taas on nimenomaan niitä perusperiaatteita, joiden varassa yritys toimii.

Tapa, millä läpinäkyvyyttä tuotantoketjussa ja tuotteen myynnissä tuodaan esille, on yksi yrityksen tärkeimmistä arvovalinnoista. 

Utuan vastuullisuusvalinnat

Meillä Utualla on tehty puolestasi jo monta vastuullisuusvalintaa. Mikä tarkoittaa sitä, että sinun tarvitsee tehdä vain yksi. 

• Utua on kotimainen tuotemerkki, yritys ja verkkokauppa, joka luo työpaikkoja Suomeen.

• Verkkokauppamme palvelee suomen kielellä.

• Yrityksemme toiminnot tapahtuvat EU:n sisäpuolella, mikä tarkoittaa, että kaikki tuotantoketjussamme osallisena olevat saavat kunnon korvauksen tekemästään työstä. Emme käytä hyväksemme halpatuontimaiden ihmisoikeuspoljentaa tai turvattomissa olosuhteissa tapahtuvaa valmistusta.

• Käyttämämme naudan nahka on ruoantuotannon sivutuotetta, mikä muuten jäisi hyödyntämättä. Täällä Pohjoismaissa eläimillä on paremmat olosuhteet kuin monissa muissa maissa, joten myös nahka on laadukkaampaa.

• Nahka käsitellään nykyaikaisessa ja ympäristöystävällisessä tehtaassa Italiassa, jolla on lisäksi Leather Working Groupin kultamitaliluokitus.

• Laukkumme ommellaan pienessä perheomisteisessa taitavien artesaanien ateljeessa Kreikassa. Työllistämme tämän yrityksen lähes kokonaan.

• Merinovillaiset tuotteemme ovat 100-prosenttisesti kotimaista tuotantoa.

 

Utuan Vastuullinen valinta -kampanjan logokuva

Mutta tärkeintä on...

Kun ostat Utua-brändin laukun, kannatat kotimaista, pohjois-suomalaista ja raahelaista yrittäjyyttä. Työllistät ja luot elinvoimaa. Mutta tämä ei ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.

Tärkeintä on, että saat käteesi kestävää laatua vuosiksi eteenpäin. Saat kaunista ajatonta muotoilua. Saat arkeesi apulaisen työlaukusta tai vaikkapa juhla-asusi kaunistajan värikkäästä pikkulaukusta.

... tarve!

Kaiken lähtökohtana on tarve. Emme suunnittele laukkuja vain omaksi iloksemme, vaan selkeään tarpeeseen.

Vielä toistaiseksi on tavaroiden kuljettamiseksi tarpeen laukut, kassit, reput, kukkarot ja lompakot. Vielä tarvitaan kantovälinettä kalenterille, puhelimelle sun muulle tärkeälle. Onneksi. Olisihan se melko näky, jos kaikki tavarat tungettaisiin taskuihin.

Haluamme siis tarjota vastuullisen vaihtoehdon laukkutarpeellesi.

***

Kiitos sinulle lukijamme ja laukkujemme ystävä. Se kertoo siitä, että kotimaisuus, laatu ja vastuullisuus on sinulle tärkeää. Jatkakaamme samalla linjalla!

-Utualaiset-

PS. Vietämme "Vastuullinen valinta" -viikkoja marraskuun puolivälissä. Kerromme silloin lisää aiheesta ja kampanjatuotteistamme.

×